Quinoaburger med bønner og søtpotet

Spicy vegetarburger med masse protein. 

veganske oppskrifter

VEGETARBURGER: Quinoa er spekket med protein, og sammen med bønner og søtpotet gjør det at denne burgeren gir deg mye viktig næring.


Jeg elsker vegetarburgere. Alltid når jeg har spist det, får jeg litt dårlig samvittighet fordi det er usunt. Like etterpå kommer jeg på at det er jo helt unødvendig, disse burgerene er sunne som bare det!

I denne oppskriften har jeg virkelig gått grundig til verks for å få med masse næringsstoffer. Via søtpoteten får vi betakaroten og kostfiber, kidneybønnene har bådeprotein, b-vitamin og jern, mens quinoa er superfood med stor S, stappfulle med protein, i tillegg til både kalk og jern. Og nevnte jeg at de smaker fantastisk?

Ingredienser til fire burgere: 

  • 1 desiliter quinoa
  • 2,5 desiliter vann
  • 1 søtpotet
  • 2 desiliter bløtlagte og kokte kidneybønner
  • 1 spiseskje soyasaus
  • 1 spiseskje knuste linfrø
  • 1 kvast timian, eventuelt en teskje tørket 
  • 1 teskje spisskummen
  • 1 kvast koriander, eventuelt en teskje tørket
  • 1 teskje karripulver
  • 1 teskje chilipulver
  • Bittelitt paprikapulver
  • 2 spiseskjeer potetmel
  • Salt og pepper

Framgangsmåte: 

Kok quinoa og vann opp i en liten gryte. La det småkoke under lokk i 20 minutter.

Kok  opp mer vann i en annen liten gryte. Skrell søtpoteten, skjær den i terninger, og kok til de er møre. Sil av vannet.

Ha deretter alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin, kjør til du har en fin og jevn masse. Den tåler å være ganske klissete. Er du i tvil kan du steke en liten testburger. Spe eventuelt på med mer mel, bruk gjerne kikertmel også.

Varm opp godt med olje i en stekepanne (medium til høy temperatur). Form burgere ved hånd eller bruk en stor skje. Stek i ca fem minutter på hver side.

QUINOABURGER: Deigen er ganske klissete når du begynner stekingen.

QUINOABURGER: Men den fester seg raskt under steking.

Server med en god salat, hjemmelaget salsa eller veganese. 

Prøv også: 

Aubergineburger

Linseburger

Pommes Frites

6 tanker om “Quinoaburger med bønner og søtpotet

  1. Sine

    Jeg lagde disse ikveld og jeg hadde store problemer med å få dem til å henge sammen, til tross for at jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke…! Det ble helt katastrofe i steikepanna… Men det gikk veldig bra når jeg bestemte meg for å bruke det gode gamle vegetarburgertrikset med å bake dem i ovnen på en stekeplate før jeg stekte dem i panna! Hadde riktignok litt mer bindemiddel oppi først for at deigen ikke skulle være så bløt (den var jo ekstremt bløt til burgerdeig å være :P), og smaken var god når jeg kom så langt at det endelig gikk an å spise dem!

    Svar
  2. Charlotte B.

    Nå må jeg bli flinkere til å komme med tilbakemeldinger på oppskriftene dine etterhvert som jeg prøver dem. Denne var kjempegod! Lagde ekstra stor oppskrift som jeg har fryst ned. På den måten når jeg får akutt lyst på burger så kan jeg bare ta opp av frysa 😀

    Namnam 😀

    Svar

Legg igjen en kommentar