Perfekt falafel

Lei av falafler som går i oppløsning under steking? Her er hemmeligheten. 

falafel

FALAFEL: Jeg har knukket falafel-koden!

Det er min venninne Cathrine vi kan takke for denne oppskriften. Hun fant nemlig ut at det går an å lage falafel med kikerter som kun er bløtlagt, ikke kokt. Dette gir en fantastisk god deig, som ikke bare smaker nydelig men som holder formen perfekt under steking. I tillegg gjør oppskriften det umulig å bruke kikerter på boks, som jeg er sikker på både smakssansen din og miljøet rundt oss setter stor pris på. Lykke!

Ingredienser til fire porsjoner: 

  • 2 desiliter tørka kikerter
  • 1 sjalottløk
  • 1 halv kinesisk hvitøk
  • Noen kvaster persille
  • Noen kvaster koriander
  • 0,5 rød chili
  • 1 teskje salt
  • 1 teskje spisskummen
  • 1 teskje bakepulver
  • 4-5 spiseskjeer hvetemel
  • Olje til steking

Framgangsmåte: 

Bløtlegg kikertene i godt med vann over natten, eller i minst åtte timer.

falafel1

Sil av vannet og ha kikertene over i en kjøkkenmaskin. Skrell løk og hvitløk og ha i sammen med kikertene. Tilsett persille, koriander, chili, salt, spisskummen, og bakepulver.

falafel2La maskinen gå på middels hastighet en liten stund. Kikertene skal ikke finmales. Du må nok stoppe et par ganger for å dytte massen ned fra kantene med en slikkepott.

falafel3

Tilsett én og én spiseskje mel. Når massen begynner å klebre seg sammen har du hatt i nok.

falafel4Overfør massen til en bolle som du dekker til med plastfolie og setter kaldt i minst  2 timer.

slik lager du falafel

Før steking former du boller av ønsket størrelse med hendene. Varm opp oljen til medium/høy varme i en stekepanne og stek falaflene.

falafel6

Dytt de litt ned med en gaffel slik at de blir cirka én centimeter tykke.

Stek på begge sider og server varme, gjerne sammen med pitabrød, en god dressing og masse salat. Hummus er også godt til falafel.

falafel oppskrift

FLERE OPPSKRIFTER MED KIKERTER FINNER DU HER. 

23 tanker om “Perfekt falafel

  1. Josefine

    Oi, du er den første jeg har sett som sier «knukket» i stedet for «knekt» i tillegg til meg! 😀

    Falafel er noe av det beste som fins, men jeg har ikke laget det på kjempelenge. Jeg bør nok bli litt flinkere til å bruke tørka bønner i stedet for hermetiske, jeg bare er så elendig dårlig til å planlegge sånne ting. En dag skal jeg nok prøve din oppskrift med tørka kikerter! 🙂

    Svar
  2. Silje

    Jeg har smakt mange forskjellige varianeter falaffel men har kun likt én variant, og den fikk jeg på resturant…men jeg gir ikke opp! Alle snakker så varmt om denne retten at jeg skal fortsette å prøve helt til jeg finner en oppskrift som jeg liker. Jeg skal definitivt prøve denne!=)

    Svar
  3. sigen92

    Nomnom! Falafel er digg! Har aldri kommet så langt som til å lage dem selv da men… EN dag skal det skje! … or so I keep telling myself…

    Svar
  4. Adele

    Jeg har faktisk aldri laget falafel før, men nå har jeg ingen unnskyldning lenger. Jeg har alltid tørkede kikerter på glass, så om jeg legger de i bløt nå, blir det falafel til middag i morgen. Takk for fin oppskrift.

    Svar
  5. anettesmat

    Tror du det går fint å lage disse uten kjøkkenmaskin? For det har jeg ikke, men fikk veldig lyst til å prøve denne oppskriften! Har bare en blender, og en sånn stavmikser-«foodprocessor», som tar kanskje 1 dl… Hva tror du? Går det an å elte for hånd, kanskje? Flott blogg du har!

    Svar
  6. Johanne

    Hei, jeg har ikke kjøkkenmaskin, men har laget disse med godt resultat idag! Har en relativt god blender (smoothie maskin) fra phillips (7-800kr, har fått best i test i flere tester) som funket greit 😉 Måtte selvsagt lage dobbel oppskrift (bor alene, men digger å ha maten klar i x antall dager 😀 ). Det tok litt tid, og jeg måtte ha noe vann tilsatt, men fikk most kikertene ganske bra. Har en manuel hakker fra IKEA og brukte den til å hakke løken, og blandet bare løk, kikkerter og resten v ingrediensene for hånd i en bolle. Funket utmerket. Ville ikke brukt en dårligere blender, for da tror jeg den hadde godt i stykker, men har brukt stavmikser før og, det funket også, det tar bare litt lengre tid 😉
    Håper dette kan være til hjelp for andre om ikke har fullt utstyrt kjøkken 😉

    PS De var sinnsykt gode, og mitt tips er å dippe de i sur-søt saus mmmm

    Svar
  7. may

    Prøvde ut oppskriften i går sammen med couscous og tzatziki, og syntest det var veldig godt. Men personlig synest jeg den hadde klart seg fint uten hvitløk, ivertfall med tanke på hvitløksånden du risikerer å sitte igjen med.

    Svar
  8. Mette Altmann

    Falafler har vel aldri vært ment laget med kokte kikerter….resultatet kan da umulig bli bra da? Vel,jeg anbefaler å servere de med tahini…tahini paste fåes kjøpt i innvandrerbutikker,tilsett vann til en passe konsistens,salt,pepper og en dæsj sitronsaft,kjempegodt 🙂

    Svar
  9. Rebecca

    Takk for oppskriften, det ble helt nydelig konsistens på falaflene! Dog var det vanskelig å få mosa kikertene i blenderen min. Hva slags kjøkkenmaskin er best å bruke?

    Svar
  10. Ingrid

    Her har jeg brukt månedsvis på jakten på Københavns beste falafel. Og i kveld var den på kjøkkenet mitt. Tusen takk for fantastisk oppskrift!

    Svar
  11. Camilla

    Københavns beste falafel finnes i Christiania. Enn innfødt venninne viste meg hemmeligheten:) Denne oppskriften skal jeg prøve på søndag!

    Svar
  12. Tilbaketråkk: Oppskriftsonsdag: Kjøttfritt!

Legg igjen en kommentar