Nøttebunn med sjokoladekrem

Nøttebunn uten egg? LETT. 

vegansk nøttebunn

VEGANSK NØTTEBUNN: Oppskrift på en seig, saftig og smakfull nøttebunn – helt uten egg.

Jeg må innrømme at jeg har tenkt på denne en stund. En nøttebunn som kan dekkes med sjokoladekrem, eller lages som suksesskake, eller kanskje noe snickers-aktig? Hvordan få det til uten egg? Og vet dere hva? Jeg fikk det til på første forsøk.

Hemmeligheten er en ingrediens du får kjøpt i de aller, aller fleste norske dagligvarebutikker, nemlig linfrø. Jeg knuser de selv i kaffekvernen, men du kan også kjøpe ferdig knuste.

Ingredienser til en kake: 

  • 4 spiseskjeer linfrø
  • 10 spiseskjeer varmt vann
  • 150 gram mandelmel (eller mandler kjørt til mel i en kjøkkenmaskin)
  • 150 gram melis

Sjokoladekrem:

  • 200 gram vegansk sjokolade
  • 2 pakker vispbar havrekrem

Framgangsmåte: 

Forvarm stekeovnen til 160 grader.Smør og mel en liten til mellomstor springform.

Kjør linfrøene til pulver i en kaffekvern. Ha de over i en bolle med varmt vann og la det stå og trekke i et kvarter. Ha i melisen og kjør det hele med en håndvisp, cirka 10 minutter. Du skal få en ganske seig masse. Ha i mandelmel og visp det videre til alt er godt blandet. Ha røren over i formen, glatt den til med en slikkepott.

Bak i 30-35 minutter. Avkjøl i formen før du har bunnen over på et fat.

Sjokoladekrem: 

Smelt sjokoladen i vannbad. Visp den sammen med kremen. Ha over kaken rett før servering (kremen fester seg en del om den får stå en stund. Det er fremdeles veldig godt, men akkurat denne kaken er best med en luftig krem.

OPPSKRIFTER PÅ FLERE VEGANSKE KAKER FINNER DU HER. 

2 tanker om “Nøttebunn med sjokoladekrem

  1. ithildancer

    Hei! Bruker du en gammeldags kaffekvern, eller funker moderne elektriske kaffekvern like bra til å knuse linfrø? 🙂 Ellers vil jeg bare si at det er utrolig mange spennende oppskrifter her jeg gleder meg til å prøve ut!

    Svar

Legg igjen en kommentar